Eldsjäl 2.0: Matilda vill hitta vägen från simskola till simning
Många barn slutar gå på simning i samma ögonblick som de blir simkunniga. Matilda Bohman vill hitta sätt att guida dem vidare till simträning som kan sträcka sig genom hela livet.
Hur hörde du talas om Eldsjäl 2.0?
– Det var vår verksamhetschef som såg en annons, och jag såg själv en annons på Facebook, och då tyckte både hon och jag att jag skulle ansöka. Jag skickade in en ansökan och förstod att det skulle vara svårt att få en plats, men jag höll tummarna .
Vad tycker du verkar vara bra med utbildningen?
– Bland annat att det är så många olika idrotter med. I och med att man jobbar så olika inom olika idrotter och föreningar så tror jag att det kommer att ge mycket. Man tar lärdom från hur andra gör.
Vad har du för bakgrund i Upsala Simsällskap?
– Jag började på simskola när jag var fyra år och när jag var åtta gick jag vidare till en crawlgrupp, som idag heter teknikgrupp 1. Jag fortsatte och tävlade tills för två år sedan och innan sommaren i år slutade jag simma i en träningsgrupp.
– Nu är det fyra och ett halvt år sedan jag började som simskoleledare i Upsala Simsällskap. Efter det har jag fått nya uppgifter med mer ansvar för varje termin. Jag har blivit dagansvarig för simskolan, varit med och utvecklat teknikgrupperna och massa annat kul. Idag är jag anställd på heltid som ansvarig för simskolan men hjälper också till med administration i teknikskolan och att träna grupper.
Berätta om ditt projekt som du vill genomföra under Eldsjäl 2.0.
– I stort så handlar mitt projekt om att få fler att fortsätta att simma efter att de har blivit simkunniga. Att det finns en naturlig övergång mellan simskola och simträning. Jag vill att fler ska simma och fortsätta att simma genom hela livet oavsett om de vill tävla, träna för bra motion, hålla på med någon annan simidrott eller bara ha roligt i vattnet. Jag vill visa att det finns möjligheter för alla.
Är det här ett problem inom föreningar idag?
– Ja, inom vår förening blir det en del tapp när barnen på simskolan blivit simkunniga, alltså kan simma 200 meter enligt den nordiska definitionen. Vissa fortsätter, men fler skulle nog fortsätta om det fanns en naturlig övergång. Att man går över till exempelvis en teknikgrupp när simskolan är slut. Det är nog många som inte förstår att det finns en fortsättning, utan att det samtidigt betyder att man måste elitsatsa och tävla. Det gäller också att öka förståelsen hos föräldrarna, att barnen inte måste börja tävla bara för att de fortsätter simma eller hålla på med någon annan simidrott.