Sjöström i spåret

Att Sarah Sjöström är snabb i bassängen vet vi sedan länge, men den senaste tiden har hon testat kapaciteten både med swimrun och i löpspåret. Nu står det klart att hon ställer upp i Lidingöloppet.

På Sarah Sjöströms Instagram får vi en inblick i stjärnans liv. Där har vi kunnat se att löpträning ofta står på schemat. Det är inte så konstigt, det är ett utmärkt sätt att landträna som simmare. Men det är inte bara simmare som blivit inspirerade av Sarahs löpträning. Arrangörerna till Lidingöloppet såg ett gyllene tillfälle att värva Sarah Sjöström eftersom hon bor i närheten.

– Vi har också sett att hon tränat ganska mycket löpning och så ser vi henne här ibland, hon bor på Lidingö numera. Jag kontaktade henne och frågade om hon inte ville springa Lidingöloppet och då tyckte hon att det var lite långt att springa tre mil, men då sa jag att det faktiskt finns 15 också, säger Lidingöloppets generalsekreterare Cecilia Gyldén till TT.

På lördag den 24 september ställer Sarah Sjöström upp i Lidingöloppet på 15 kilometer. I startfältet finns flera andra svenska idrottsprofiler, som skidåkarna Lovisa Modig och Teodor Peterson samt orienteraren Emil Svensk. 

Är du också sugen på att träna mer löpning?

Löpning och simning har kanske mer gemensamt än du tror. En duktig löpare har många av de egenskaper som även en duktig simmare eftersträvar. 

Genom löpträning tränar du givetvis både kondition och uthållighet. Dessutom ger löpning, precis som simning, rörelseeffektivitet snarare än stora muskler. Löpträningen ger också dina axlar en välbehövllig vila.

Om du behöver inspireras – kolla in den här mannen: Sune Eriksson, som förra året sprang Lidingöloppet för 57:e gången.

Foto: Bildbyrån

Föregående artikel

Din vän protein

Nästa artikel

All din landträning