Kvinna springer i vatten.

Våga ta steget till swimrun!

Du som har simmat mycket kanske är sugen på en ny utmaning för sommaren? Vad sägs om swimrun? Sporten, där du varvar löpning och simning i öppet vatten, har blivit väldigt populär och det är lätt att förstå varför. Det är en speciell känsla att kunna springa i skogen och inte ens hindras av ett vattendrag utan bara dyka i och simma. Frihetskänslan är oslagbar!

Men om du är en inbiten simmare finns det såklart några saker att tänka på för att dels kunna njuta av turen och dels kunna bli bra på din nya gren. Vi bjuder på fem bra tips du kan ta med dig. 

1. Hitta en kompis

Kompisen är sällskap, draghjälp och säkerhet.

Många lopp utförs i par och många som tränar swimrun gör det också i par. Dels för att det är roligare och dels för att det är en säkerhet att ha med sig någon. Du ska aldrig simma ensam i öppet vatten. Kanske hittar du en löparkompis som kan dra dig lite genom skogen och som du i gengäld kan peppa på simningen. Eller så hittar du någon som är din jämlike och som du kan utvecklas tillsammans med. 

2. Hitta rätt våtdräkt

Är det riktigt varmt behöver du inte ha våtdräkt, men nu bor vi ju i Sverige, så en våtdräkt är ingen dum idé alls. Dessutom är våtdräkten som bekant en extra säkerhet eftersom den ger dig flytkraft. Men nu ska du ju kunna springa i våtdräkten också, så det är inte säkert att den du har funkar optimalt. Framför allt är skillnaden att du vill kunna dra ner en dragkedja fram på dräkten så att du inte blir överhettad inne i dräkten under löpningen. Många trivs också bättre med att springa i en dräkt med korta ben och ärmar. 

3. Sök upp rätt skor för dig

Under ett swimrun både springer och simmar du med skorna på. Det innebär att ett par skor med överdrivet mycket vaddering här och där kan bli som svampar när du simmar och suga åt sig massor av vatten. Det du vill ha är ett par lätta löpskor som tillåter att vattnet rinner ut när du kommer upp ur vattnet. Sedan ska du tänka på att klippor, rötter och annat som du kliver upp på efter simningarna är hala. Skorna måste alltså ha bra grepp. Ofta funkar lätta terrängskor bra. 

4. Träna i och ur

Under en swimrun kliver du oftast i och ur vattnet flera gånger. Se till att du övar på att komma upp på hala klippor och ner i vattnet smidigt. Nu blir snabba i- och urtagningar viktigare när du tävlar än när du tränar, men det är ju skönt att inte behöva ligga som en säl på klippan ens under träning.

5. Spring!

Utan löpträning i benen blir en swimrun lite mindre rolig.

Bara för att du är en grym simmare betyder inte det att du automatiskt också är en grym löpare. Tyvärr. Ska det bli roligt med swimrun är det läge att börja löpträna, gärna då i kuperad terräng som förmodligen påminner mest om den natur du kommer att springa i sen. En hyfsad löpform kommer att underlätta väldigt mycket eftersom du också kommer att vara trött av simningen när flera av löpsträckorna börjar. Du hittar några olika löpprogram med intervallfokus att följa här

Ett litet bonustips är att ta kontakt med en swimrunklubb nära dig och häng med på ett par träningar för att se om det är något för dig. Då får du också möjlighet att ställa alla frågor du har till erfarna utövare. Det brukar vara härlig stämning i klubbarna – även det en anledning att kicka igång swimrun-karriären.

Föregående artikel

Skadefri simhoppare på sex steg

Nästa artikel

Testa öppet vatten – tipsen och prylarna