Superövningen squats

Med jämna mellanrum väljer aquainspiration.se ut en superövning. Har du med squats i ditt landträningsprogram? Om inte: lägg in, lägg till! Detta är varför samt hur du gör.

Knäböj heter squats på engelska och tränar musklerna på fram- och baksida lår samtidigt som rumpan får jobba. Och eftersom du samtidigt håller spänning i överkroppen är squats en komplex och komplett övning som bara måste finnas i ditt landträningsprogram. 

Tekniktips: 

Placera en skivstång strax under din axelhöjd på en ställning och kliv in under. Testa först med bara stången, alltså utan pålagda vikter, för att få in tekniken. Vila stången bakom axlarna och greppa den med armbågarna pekande ner mot golvet. Ha fötterna lika brett isär som axlarna och tårna pekandes lätt utåt.

Skjut ut bröstet, håll ryggen rak och spänn magen – nu är du redo för action. Böj sedan långsamt i knäleden, så din rumpa närmar sig golvet. Vänd upp igen när rumpan kommit ungefär halvvägs ner till golvet. Det är allt – snart värker och växer låren.

Mer teknik:

– Att böja ner till runt 90 grader i knäleden funkar, även om vissa strävar efter att få rumpan hela vägen ner i golvet. Känn efter vad som funkar för dig – och se till att aldrig krumma i ryggen. 

– Håll spänning i magen. Då får din rygg support under hela övningen.

– Titta rakt fram under hela övningen. Det gör det lättare att ha en bra hållning.  

– Om du gör ett upphopp, hur gör du då? En korrekt squat ser teknikmässigt ut på liknande sätt, men betydligt långsammare. 

– Återigen: Lär tekniken först och lasta på vikter sen. Och även om du gör knäböj med bara stången så får lår och rumpa en genomkörare. För det är en sann superövning. 

Foto: IstockPhoto

Föregående artikel

Simningens tävlingshistoria

Nästa artikel

Starkare axlar