Uppfinnare inom simidrott
Att svensk simidrott är i absolut världsklass känner du till. Men känner du till att produkter från ett svenskt företag, Malmsten, hittas i tävlingsbassänger världen över? Lokala innovationer som nått ut till miljoner, från skånska Åhus till alla kontinenter. Och nu blir Malmsten ännu större!
– I lilla Åhus tillverkas simlinorna som finns på VM och OS! Det är fantastiskt kul!
Orden är Malin Malmstens, en av många med samma efternamn på det skånska familjeföretaget. Men Malins tjänst handlar inte alls om simlinor:
– Jag är ansvarig för Arena, som vi nyligen blivit agentur för. Arena hittas i hela världen, det är det största varumärket inom simning.
Vi börjar lite längre bak i tiden. Malin är gift med Marcus Malmsten, som är en av sönerna till Tommy och Margareta Malmsten. Det var Tommy och Margareta som lade grunden till bolaget . Tommy var simtränare och såg behovet av simglasögon som var imfria och slöt tätt utan kanter av neopren, som en av Tommys adepter Ann-Sofie Roos var allergisk mot. Så startades Swedish Goggles. Simglasögonen tillverkades initialt hemma vid köksbordet och levererades till kund omonterade. Det ledde till att simmare i USA, där glasögonen hade texten ”monterbara” på förpackningen, trodde att varumärket var just Monterbara. Samtidigt var funktionen så bra att glasögonen snart blev kända under sitt riktiga namn: Swedish Goggles tog bassängens atleter med storm. Och just storm, eller egentligen svall, tar oss vidare till nästa uppfinning.Även den föddes under Tommys tränartid, där han vankande fram och tillbaka på bassängkanten.
Det behövdes delas av mellan banorna under träningarna. Utan svallvågor, dessutom. Där och då föddes idén för en simlina som ”käkade upp svallet”. Idén ledde fram till en innovativ lina byggd av diskar med hål i. I dagsläget är det roboten Linus som bygger linorna, men i många år monterades det för hand.
Nu är vi tillbaka i nutid. Tommy och Margareta jobbar fortfarande kvar, även om det är sonen Marcus som tagit över som VD. Malmsten hittas idag i hela världen, med allt från simlinor till bassänggaller, höj- och sänkbara bottnar, sviktar med mera. Produktutveckling görs fortfarande tillsammans med simklubbar och tränare. Sist in i bolaget är Malin Malmsten, ansvarig för Arena. Malin kommer senast från Högskolan i Kristianstad, där hon jobbat med bland annat marknadsföring.
– Det som saknades inom bolaget var badkläder och baddräkter, men det kompletterade vi nu med Arena. Nu håller vi på och få all distribution på plats, men märket är ju etablerat. Vi kommer finnas på de stora tävlingarna och även för klubbarna, som blir återförsäljare, berättar Malin, och fortsätter:
– Inom Arena hittas även ett för simmare bekant namn, olympiern Ida Marko Varga. Ida kommer vara ute på tävlingarna, så det är henne man träffar. Hon kombinerar det med sitt tränarjobb i KSLS.
Vad kan vi se fram emot under närmsta framtiden?
– Hur klubbarna beställer kommer att utvecklas ytterligare. Det ska bli smidigare för alla att beställa digitalt. Och Arena fyller 50 år i år, vilket firas med att en specialkollektion tagits fram. Alla produkter är i limited edition; väska, badskor och t-shirts – i guld!
Vilken är din favorit?
– Väskan! Den är riktigt snygg!
Jubilaren Arena, med ambassadörer som Sarah Sjöström, Louise och Sophie Hansson samt nya stjärnskottet Popovic, har hittat ett nytt hem hos Malmsten. Och förresten – nästa år är det dags för Malmsten att fylla halvsekel. 50 år av fantastiska simidrottsuppfinningar.