Din energi

Kost är en hel vetenskap, men grunden är viktigare än detaljerna. För det handlar mest om protein, kolhydrater och fett – läs och lär!

Protein är en typ av molekyler som bygger upp organismer. Du har säkert hört att protein är kroppens byggstenar, vilket stämmer – skelett, våra organ, bindväv, hud och hår är byggda av protein. Och dina muskler, så klart. Din kropp innehåller ungefär elva kilo protein, men samtidigt bryts dina proteiner ner. Det är därför du behöver fylla på. för dig som idrottar är protein inte bara viktigt för dina muskler, utan även för att det är proteiner som transporterar järn och syre i blodet. 

Ät fisk, kött, mjölk, ägg, ärtor och bönor. Samtliga är riktigt bra proteinkällor.

Kolhydrater är socker, stärkelse och fibrer, enkelt förklarat. Många dieter vill att du ska skära ner på just kolhydrater, men faktum är att kolhydrater är kroppens viktigaste energikälla. Kolhydrater driver din hjärna, nästan helt faktiskt, samt ditt nervsystem, dina muskler och ditt immunförsvar. Kolhydrater delas in i grupperna enkla och sammansatta. De förstnämnda får du i dig via frukt, mjölkprodukter, socker, pasta och vitt bröd. Dessa är enkla att bryta ner för kroppen, vilket innebär att energin omvandlas snabbt.  De sammansatta kolhydraterna, däremot, ger energi under längre tid eftersom de är svårare att bryta ner. 

För att få i dig bra kolhydrater, ät mer grönsaker, fullkorn, baljväxter och rågbröd. Kolla efter fullkornsalternativ på pasta, gryn, ris med mera. 

Fett är kroppens reservbränsle och ger dubbelt så mycket energi jämfört med kolhydrater och proteiner. Fett funkar dessutom som skydd för inre organ och värmeisolering för din kropp. Du behöver alltså fett, det är bra för kroppen – om det är rätt sorts fett. 
Fleromättade fetter är bäst, enkelomättade fetter kommer på andra plats. Båda dessa assisterar med viktiga funktioner i kroppen. Fett är en fantastisk energikälla samtidigt som det hjälper dig att ta upp vissa vitaminer. Bland mindre bra fetter hittas mättade fetter och sämst i klassen är transfetter. 

Fleromättat fett hittar du i lax, makrill, rapsolja, solrosolja, majsolja, solrosfrön och sesamfrön.
Enkelomättade fetter hittas i olivolja, bordsmargarin, avokado och nötter.


Foto: Joel Marklund, Bildbyrån

Taggar:
Föregående artikel

Best of Instagram 2023

Nästa artikel

Immunförsvar & träning