4 lärdomar simmare kan dra från simhoppare

Idrottare har mycket att lära av andra idrottare när det gäller träning, uppladdning och mentala förberedelser inför tävlingar. Simidrotten är på inget sätt ett undantag här, utan idrotterna har mycket att lära varandra kors och tvärs över bassängen.

Allan Phillips är styrkecoach och simcoach främst för triatleter och han forskar inom fysioterapi. Han pekar ut fyra lärdomar från simhoppare som han tycker att simmare kan lära sig ett och annat av. Feedback

1. Feedback

Visst, det är klart att simmare ger varandra feedback när man tränar, men man har länge legat efter simhopparna som filmat, tittat på sina egna prestationer i samband med feedback från tränaren, och har gjort så under många år. Nu börjar simmarna komma ikapp tack vare ny teknik, vilket gynnar simmarnas utveckling.

2. Kvantitet v/s kvalitet

Simmare är kända för att träna mycket – oerhört mycket. Det är många timmar som plöjs ner i bassängen varje vecka. Allan Phillips säger själv att det är en kontroversiell fråga, om man ska dra ner på mängden eller inte för bäst resultat. Han säger inte att all simning man gör måste vara snabb, men varje simtag ska fylla ett syfte. Man ser aldrig en simhoppare göra slarviga hopp bara för att få ihop en viss mängd hopp och det här är något simmare bör ta efter.

3. Visualisering

Att, som simhopparna, få en paus mellan varje prestation, varje hopp, gör att man får möjlighet att förbereda sig mentalt och visualisera sitt nästa hopp. Att se den fysiska prestationen för sitt inre, har forskning visat, kan förbättra den motoriska inlärningen och alltså göra att du blir bättre i din idrott. Även om idrotterna skiljer sig ganska mycket åt när det gäller fysisk och mental ansträngning så kan simmare tjäna mycket på att jobba mer med pauser för mental förberedelse, både på träning och tävling.

4. Idrottslig mångfald

Simmare börjar oftast med simning som sin huvudidrott och stannar sedan kvar där. Många simhoppare kommer från gymnastik eller dans och många håller också kvar i den andra idrotten även när de börjat träna simhopp. Framför allt hos unga simhoppare har man sett att den här idrottsliga mångfalden gör att de presterar bättre inom simhoppning. Istället för att tidigt specialisera sig på simning skulle många barn ungdomar och ungdomar kunna utveckla bättre motorik och andra atletiska förmågor om de höll på med mer än en idrott längre upp i åldrarna.

Källa: Swimming Science

Föregående artikel

Watz lägger 2020 bakom sig – siktar mot Paralympics

Nästa artikel

Sarah Sjöström: “Jag får jobba med benkickarna”