Svaren på dina frågor om simning i öppet vatten

Vissa hårdingar kastar sig i vattnet så fort isen har släppt på vårkanten, men för de flesta av oss börjar simning i öppet vatten kännas lockande först när temperaturen i vattnet klättrar en bra bit upp på termometern. Som den börjar göra nu.

De allra flesta av oss som bor i Sverige har nära till ett vattendrag som faktiskt lämpar sig för att simma i. Så öppet vatten-simning är nära nog lika tillgängligt som löpning som träningsform.

– Det är bara att stanna till och hoppa i. Det finns inga öppettider eller något annat som hindrar, säger Hasse Nilsson som är Svenska simförbundets verksamhetsutvecklare inom Öppet vatten-simning.

Får du blodad tand är det bara att anmäla sig till något av sommarens motionslopp. Men se till att ha testat att simma tillsammans med andra innan.

Hasse Nilsson hjälper oss också att svara på frågorna som vi sitter och klämmer på när det gäller simning i öppet vatten. Som till exempel vad som är så bra med att simma i öppet vatten?

– För många är det upplevelseaspekten. Man vill inte bara ha motionen, utan något mer. Dessutom blir upplevelsen olika varje gång, även om man simmar på samma ställe, beroende på väder och vind, man kan få sällskap av djur eller någon som paddlar förbi på en SUP-bräda. En simhall är ju vad den är. Den är alltid likadan, säger han och fortsätter:

– Gör lite saker runtomkring själva simningen. Sitt kvar efteråt och drick det där kaffet. Vad med i motionslopp som kommer att arrangeras i sommar. Sånt kan verkligen motivera folk att träna. Man kan också logga sina simningar i år när Vansbro är inställt och köra loppet på distans. Det är sånt som ger en anledning att kasta sig i även när det känns lite motigt.

Hur skiljer sig själva simningen mellan bassäng och öppet vatten?

– Det är oändligt fler likheter än olikheter. I själva simningen är det ju samma teknik, men det finns också andra saker som du kan behöva behärska i öppet vatten, säger Hasse Nilsson.

Vågor kan göra det nödvändigt för dig att kunna andas åt båda hållen.
  • Att simma i grupp utan att bli störd av simmarna omkring dig. Du kan till och med utnyttja att ni är fler genom att ligga bakom eller bredvid en annan simmare och surfa på den våg som bildas. Forskning visar att du kan spara 30–40 procent energi då.
  • Sikten är inte som i en bassäng. Vattnet är mörkt och du har inga linor vid sidan av dig eller sträck i botten som du kan navigera efter. Du måste alltså ha bättre koll på navigeringen.
  • Att runda bojar. Ska du simma tävling är det bra om du tränar på att kunna runda bojar effektivt.
  • Lär dig andas åt båda hållen. Många simmare har ett favorithåll att andas åt, men när du simmar i öppet vatten kan vågorna komma från det håll du vill andas åt. Du har också lättare att hålla uppsikt om du kan andas åt båda hållen.
  • Vänja dig vid att tekniken blir störd av saker som sker omkring dig. Vågor kan till exempel göra att du måste öka frekvensen i simningen för att klara dem.

Vilka är de viktigaste säkerhetsaspekterna när det gäller simning i öppet vatten?

– Berätta att du ska ut och simma. Det tycker jag att man ska göra när man sticker ut och springer också. Säg ”jag har planerat det här och det här och jag ska vara borta si och så länge”. Men ännu bättre är förstås om du har en simkompis. Då kan ni livrädda åt varandra, säger Hasse Nilsson och tar upp fler säkerhetspunkter:

  • Ha en boj, eller lifesaver, de kan kallas flera olika saker. Den gör att du syns och du kan ha lite prylar i den, till exempel mobiltelefon. Dessutom är de ofta formade med handtag och du kan få flythjälp om du behöver vila eller får kramp.
  • Ha en badmössa i en skrikig färg som gör att du syns bra. Dessutom gör den att du kan undvika att bli nedkyld, framför allt i början på säsongen.
  • Hoppa inte i okända vatten. Det kan finnas strömmar och annat som gör att du hamnar i panik om du inte känner till vattnet. Det kan också ligga grejer på botten eller vara mycket trafik på sjön. Om du simmar på ett nytt ställe, hör med folk som är där om det är ett bra ställe att simma på.
  • Var hörsam på båttrafik. När du simmar hör du båtar och jetski mycket bättre än du ser dem.
  • Simma inte rakt ut och tillbaka in, utan håll dig intill strandremsan. Det gör det lättare att navigera och gå iland. Dessutom är det inte båtar så nära stranden.
Håll dig nära stranden.

Vilka vanliga misstag är lätta att göra som nybörjare?

– Som med allt annat gäller det främst män i 40-årsåldern. De har ofta en övertro på sig själv och sin kapacitet. De har kanske tränat i bassäng där det är stilla vatten och man ser botten och har en halv sekund fram till något att hänga på. Det är inte samma sak i öppet vatten, men det finns en övertro, ”Hur svårt kan det vara?”. Utgå ifrån att det är stor skillnad. Det är inte en annan sport men det är ett annat element man ska hoppa i, säger Hasse Nilsson.

  • Man tar inte hjälp. Här säger Hasse Nilsson också att män i 40-årsåldern ofta tänker ”Jag lär mig själv” och kollar någon tutorial om crawl på Youtube. Men om du tar ordentlig hjälp kommer det att bli så mycket roligare. Gå en crawlkurs i bassäng, det kan bli lite för mycket att gå direkt på öppet vatten. Öppet vatten-kurserna som finns förutsätter att du redan kan crawla.
Taggar:
Föregående artikel

Yoga för simmare – härlig helkroppsrörlighet

Nästa artikel

OS-peppen: Erik Persson