Eldsjäl 2.0: Erica vill hjälpa föreningarna att kommunicera
Hur ska föreningarna kunna kommunicera bättre med sina medlemmar? Och inte minst jobba med sin marknadsföring utanför föreningen? Det här vill Erica Mikaelsson hitta svar på under sin Eldsjäl 2.0-utbildning.
Hur hörde du talas om Eldsjäl 2.0?
– Det var min chef som berättade om det, så det var via jobbet. Jag hade sett det förut i förbifarten eftersom jag jobbar mycket med sociala medier. Nu kände jag direkt att det skulle passa mig.
Vad har du själv för idrottsbakgrund?
– Jag har simmat tidigare och jobbade förut för Umeå Simsällskap, som ledare. Nu är jag heltidsanställd på Uddevalla Sim, 50 procent somledare och 50 procent som kommunikatör. Det är väldigt utvecklande att jobba som ledare. Jag är en resultatinriktad som person och det är så roligt att få se framsteg som de gör med hjälp av mig. De yngsta jag tränar är två år och de äldsta är tretton.
Berätta om projektet som du vill driva under utbildningen?
– Det är lite flummigt fortfarande, men jag skulle vilja att man utvecklar hur man kommunicerar med sina medlemmar. Det görs ju förstås redan nu men jag har inte sett att det finns någon utarbetad plan. Dels är det den interna kommunikationen med medlemmarna där man informerar om verksamheten, dels utåt, hur man ska marknadsföra sin verksamhet. Jag har pluggat kommunikation, så jag har ju en grund och jag jobbar mycket digitalt och med sociala medier, och det skulle gärna göra mer av.
Tycker du att det verkar finnas kommunikationsbrister inom föreningarna i stort?
– Vad jag har sett så kan jag tänka mig att det är svårt, framför allt kanske i mindre föreningar. Jag skulle vilja jobba fram en guide till hur man kan kommunicera som man kan dela med sig av.